Monday 15 April 2013

penjagaan arnab kesayangan anda

sory lah ye... x dapat nak upload lagi gambar arnab peliharaan saya... tapi saya nak kongsi sikit lah,,, mengenai penjagaan arnab kesayangan saya......
emm... lau nak cakap arnab saya x pernah sakit menipu sangat lah kan sebab arnab nie sejenis haiwan yang senang nak kena sakit dan senang nak mati......

apabila mula-mula arnab saya kena sakit dulu memang saya sangat mengelabah... apa x mengelabahnya lau tengok dia jadi murung duk sorang2 x mahu melompat , makan x laju .... sedih tau lau tengok haiwan yang kita jaga jadi gitu.........



contohnya camnie lah...... tapi nie bukan arnab saya lah.....

kalau korang ada mendapati arnab korang jadi gini korang kena berjaga -jaga dah lah... maksudnya korang kena cari jalan untuk mengubatinya lah..... antaranya .....

1) korang kena pastikan korang mengasingkan arnab yang terkena jangkitan kurap atau mengalami simptom yang sama ini dari arnab yang lain, ini kerana dengan berbuat begini dapat mengelakkan penyakit daripada merebak kepada arnab korang yang lain.

2) selepas tu korang kena lah jaga pemakanan arnab yang kena jangkitan ini. Korang kena mendapatkan nasihat daripada pakar haiwan mengenai makanan yang perlu dimakan dan ubat yang perlu diberi.

3) tapi cara lain korang boleh memeriksa sendiri arnab korang dengan melihat pada keadaan mata , kaki, perut arnab samada dijangkiti atau masalah dalaman arnab tu.

4) Memastikan kandang arnab dalam keadaan bersih dan arnab dalam keadaan selesa supaya kuman tidak mudah merebak dan bulu arnab dalam keadaan lawa.

Nie serba sedikit yang saya tahu lah.... tapi korang jangan lupa memberikan arnab korang makan sayuran supaya penghadaman arnab baik dan tidak mengalami cirit birit.....





No comments:

Post a Comment