Tuesday 16 April 2013

MANDIKAN arnab peliharaan anda......




Arnab..... comel sangatkan..... bagi yang minatlah macam mak saya dan adik-adik saya.... lau cakap je pasal arnab... emmm...... memang cite habis lah pasal arnab tu..... apa dia buat , cara dia makan.... memang lau an arnab cite tu x ingat dah dunia....hehehe......
 macam orang yang dapat duit depan mata begitu juga dengan arnab saya.........
suke... suke... daisuke........



arnab saya spesies nielah.... bulu yang lebat dan kembang macam singa......

Tapi lau korang jage arnab korang kenalah mandikan dia juga selain daripada memberi makanan yang berkhasiat.....

cara-cara korang nak mandi seperti berikut :

 1) korang perlulah memastikan arnab ini dalam keadaan yang baik, maksudnya pastikan arnab jagaan korang sihat tubuh badan dan tidak mengalami apa-apa penyakit seperti kemurungan dan kurap.

2) Pastikan korang menyediakan tempat yang khas untuk memandikannya, tapi lau x de tmpat tu sediakan bekas besar atau besen pun boleh juga.... maklumlah bukan semua orang da tempat mandi arnabkan.....

3) korang kena lah membeli cecair mandian yang khusus untuk arnab nie... arnab saya saya menggunakan syampoo arnab ... korang boleh dapatkan di kedai haiwan syampoo. nie... tapi kena pandai pilihlah..... contoh seperti nie.....


 tapi nie bukan tuk mandi hanya letak di telapak tangan n usap dekat arnab korang....
   
 lau yang jenis nie plak... korang memang kena mandikan dia ah.....

4) selepas korang dah ada syampoo dia , tempat nak mandikan arnab tu... korang bolehlah mengangkat arnab korang ngan berhati-hati.... tpi mustahilah lau dia x mengelupar dulukan tau meronta-ronta dulu... pertama kali korang mandikan dia... memang lah dia jadi begitu.... so.... peganglah arnab korang tu kuat ckit ye... tapi jangan kasi cedera plak....

5) apa lagi lau.. semua dah sedia arnab pun dah sedia makanya mandikanlah arnab korang tu ... ye.....


that's all..... hope dengan sedikit info yang saya thu nie dapat membantu korang menjaga arnab korang dengan lebih baik lagi.....

Pengalaman ini pun saya dapat daripada akak saya yang masa tu salah sembur racun anai2 dekat kandang arnab tu.. so kena mandiakanlah kesemua arnab tu.....

1 comment:

  1. kebersihan haiwan peliharaan juga perlu diutamakan....=)

    ReplyDelete